Actueel
Marjolein Faber lanceert flyeractie in azc’s: Asielzoekers aangemoedigd tot terugkeer

In maart 2025 lanceerde minister van Migratie, Marjolein Faber, een voorlichtingscampagne gericht op Syrische asielzoekers in Nederlandse asielzoekerscentra (azc’s).
Deze campagne bestond uit het verspreiden van flyers waarin de mogelijkheden voor vrijwillige terugkeer naar Syrië werden belicht. Met slogans als “Suikerfeest weer thuis vieren?” poogde de minister Syriërs te informeren over de ondersteuning die de Nederlandse overheid biedt bij terugkeer naar hun land van herkomst.
Inhoud van de flyers
De flyers bevatten een inleiding waarin werd gesteld dat “veel Syriërs overwegen terug te keren”, hoewel onduidelijk is waarop deze bewering is gebaseerd. De Dienst Terugkeer en Vertrek (DT&V) bood aan ondersteuning te bieden bij deze terugkeer. Een QR-code op de flyer leidde naar een onlineformulier, waarmee geïnteresseerden in contact konden komen met een DT&V-medewerker om de mogelijkheden te bespreken. Belangrijk om te vermelden is dat deze ondersteuning enkel beschikbaar was voor permanente terugkeer naar Syrië. Dit hield in dat een lopende asielprocedure zou worden stopgezet of een bestaande verblijfsvergunning zou worden ingetrokken. De DT&V regelde het vliegticket en verstrekte een bedrag van 900 euro in contanten aan de terugkerende asielzoeker.
Politieke reacties en debat
De campagne leidde tot diverse reacties binnen de Tweede Kamer. Een meerderheid van de Kamerleden sprak zich uit voor de mogelijkheid van tijdelijke bezoeken aan Syrië, de zogenaamde ‘go and see-regeling’, waarbij asielzoekers de situatie in hun land van herkomst kunnen beoordelen zonder direct hun verblijfsstatus in Nederland op te geven. Deze motie werd in februari 2025 aangenomen, maar de flyers van minister Faber boden enkel informatie over permanente terugkeer, wat tot discussie leidde over de uitvoering van het beleid.
Eerdere initiatieven van minister Faber
Dit was niet het eerste initiatief van minister Faber om asielzoekers te wijzen op de mogelijkheid van terugkeer. In oktober 2024 stelde zij voor om waarschuwingsborden te plaatsen bij azc’s met teksten als “Hier wordt gewerkt aan uw terugkeer”. Dit idee was geïnspireerd op een werkbezoek aan Denemarken, waar zij dacht dergelijke borden te hebben gezien. Later bleek dat deze borden in Denemarken niet bestonden, maar Faber hield vast aan haar plan om een duidelijke boodschap af te geven dat het verblijf in Nederland voor asielzoekers tijdelijk is.
Het voorstel voor de waarschuwingsborden stuitte op weerstand in de Tweede Kamer. Een meerderheid stemde voor een motie die opriep het plan in te trekken, met steun van onder andere coalitiepartij NSC. Critici vonden dat dergelijke borden afleidden van de kern van het asielbeleid en pleitten voor structurele oplossingen om de asielinstroom te beheersen.
Reacties van andere bewindspersonen
Binnen het kabinet waren de meningen over de waarschuwingsborden verdeeld. Minister Mona Keijzer van Volkshuisvesting zag geen bezwaar tegen het idee en benadrukte dat duidelijkheid richting asielzoekers belangrijk is. Zij geloofde niet dat dergelijke borden mensen die echt op de vlucht zijn voor geweld of vervolging zouden afschrikken. Keijzer stelde dat als iemand vlucht uit een oorlogsgebied, hij of zij wel voor hetere vuren heeft gestaan.
Conclusie
Minister Marjolein Faber heeft met haar initiatieven, zoals het verspreiden van flyers en het voorstel voor waarschuwingsborden, geprobeerd een duidelijk signaal af te geven over het Nederlandse asielbeleid en de mogelijkheden voor terugkeer naar het land van herkomst. Deze acties hebben geleid tot zowel steun als kritiek binnen de politiek en de samenleving, wat duidt op de complexiteit en gevoeligheid van het migratievraagstuk in Nederland.

Actueel
Wat zijn de mogelijke risico’s bij een verkiezingswinst van GroenLinks-PvdA?

De Nederlandse politieke arena is in beweging. Met de groeiende populariteit van linkse samenwerking tussen GroenLinks en de PvdA, groeit ook het debat over wat een eventuele verkiezingswinst van deze partijen zou betekenen voor Nederland. Waar aanhangers spreken over kansen voor klimaatbeleid, sociale gelijkheid en een sterkere overheid, uiten critici hun zorgen over de mogelijke gevolgen op economisch, sociaal en internationaal vlak.
Toenemende belastingdruk: zorgen bij ondernemers en middeninkomens
Een van de vaakst gehoorde kritiekpunten is de verwachting dat een kabinet onder leiding van GroenLinks-PvdA zal kiezen voor hogere belastingen, met name voor het bedrijfsleven en hogere inkomensgroepen. Critici vrezen dat dit niet alleen grotere bedrijven raakt, maar ook het midden- en kleinbedrijf, zelfstandigen en middeninkomens. Door hogere lasten kunnen investeringen vertragen, wat op termijn invloed kan hebben op economische groei en werkgelegenheid.
Ook wordt er gewezen op het risico van “belastingvlucht”, waarbij bedrijven hun hoofdkantoor of activiteiten verplaatsen naar landen met een gunstiger fiscaal klimaat. Dit zou op lange termijn kunnen leiden tot een afname van werkgelegenheid en belastinginkomsten.
Meer overheidsbemoeienis, minder ruimte voor particulier initiatief
Een ander punt van zorg is de verwachte toename van overheidsregulering. GroenLinks en PvdA staan bekend om hun wens om publieke voorzieningen zoals zorg, onderwijs en energie weer grotendeels onder overheidstoezicht te brengen. Hoewel dit voorstanders juist zien als bescherming van publieke belangen, maken anderen zich zorgen dat het leidt tot bureaucratisering, inefficiëntie en verlies aan innovatie.
Bijvoorbeeld in de zorg kan meer centrale sturing betekenen dat zorgprofessionals minder ruimte hebben voor maatwerk. In het onderwijs zouden scholen juist minder autonomie kunnen ervaren. En op het gebied van wonen vrezen projectontwikkelaars en investeerders dat regelgeving voor betaalbaarheid ten koste kan gaan van bouwproductie en woningaanbod.
Klimaatbeleid met hoge kosten
GroenLinks-PvdA zet stevig in op vergroening, energietransitie en klimaatneutraliteit. Hoewel dit aansluit bij internationale klimaatdoelen, waarschuwen tegenstanders voor de financiële gevolgen. Met name huishoudens met een laag of middeninkomen zouden de lasten kunnen voelen van verplichte verduurzaming, zoals de overstap naar warmtepompen, isolatiemaatregelen en het uitfaseren van fossiele brandstoffen.
Daarnaast leeft er scepsis over het tempo waarin Nederland moet vergroenen. Critici vinden het risicovol om ver vooruit te lopen op andere Europese landen, uit angst dat dit de concurrentiepositie van Nederland schaadt of leidt tot hogere energielasten voor burgers en bedrijven.
Migratie- en integratievraagstukken
Op het gebied van migratie bepleiten GroenLinks en de PvdA een meer humanitaire benadering. Tegenstanders vrezen echter dat een soepeler toelatingsbeleid kan leiden tot extra druk op sociale voorzieningen, huisvesting en integratiecapaciteit. Gemeenten signaleren nu al uitdagingen bij het vinden van opvanglocaties en passende begeleiding.
Daarnaast bestaat de vrees dat een toename van migratie gepaard gaat met nieuwe spanningen in kwetsbare wijken, waar voorzieningen toch al onder druk staan. Ook het draagvlak voor solidariteit kan afnemen als burgers het gevoel hebben dat hun eigen belangen worden vergeten.
Verzwakking van internationale concurrentiepositie
Een ander aandachtspunt is de positie van Nederland in het internationale speelveld. Volgens sommige experts zou een linkse koers, met focus op herverdeling, strengere milieueisen en hogere lasten voor het bedrijfsleven, kunnen leiden tot minder aantrekkingskracht voor internationale investeerders.
Hoewel het streven naar eerlijkheid en duurzaamheid op zichzelf weinig weerstand oproept, waarschuwen economen dat het effect negatief kan uitpakken als de rest van Europa minder ver meegaat. Nederland loopt dan het risico zichzelf financieel op achterstand te zetten.
Financiële houdbaarheid van hervormingen
Tot slot is er de zorg over de uitvoerbaarheid en betaalbaarheid van de plannen. Veel van de ambities op het gebied van klimaat, wonen, zorg en onderwijs vragen aanzienlijke investeringen. Critici wijzen erop dat het financieel plaatje op lange termijn onder druk kan komen te staan, zeker als economische groei tegenvalt of demografische veranderingen zorgen voor extra uitgaven.
Ook waarschuwen beleidsanalisten dat hervormingen tijd kosten, maar dat burgers snel resultaat verwachten. Als de effecten uitblijven, kan het draagvlak voor hervormingen snel afbrokkelen.
Conclusie: kansen én risico’s
De mogelijke winst van GroenLinks-PvdA in de verkiezingen is voor veel Nederlanders een teken van verandering. Voorstanders zien een kans om te bouwen aan een eerlijker en groener Nederland. Tegelijkertijd klinken er duidelijke waarschuwingen: te veel lastenverzwaring, een overvraging van de overheid en risico’s voor de economie kunnen de ambitie in de weg staan.
Het politieke debat zal de komende tijd blijven draaien om de balans tussen idealisme en realisme. Duidelijk is dat een eventuele linkse coalitie stevig onder de loep zal worden genomen – zowel door het publiek als door experts. En dat is, ongeacht politieke kleur, een gezond teken van democratisch bewustzijn.
-
Actueel6 maanden geleden
Hardnekkige gerucht blijkt tóch waar: ‘Dit heeft Marco Borsato allemaal met Maan gedaan!’
-
Actueel6 maanden geleden
Geheime boodschap van André Hazes sr. gelekt: ‘Als mijn zoon straks geen Hazes mag heten…’
-
Actueel6 maanden geleden
Broer Frans Bauer sloopt Mariska: ”Daarom blijft ze bij hem”
-
Actueel6 maanden geleden
André Hazes deelt per ongeluk beelden van vrij partijtje met Monique Westenberg
-
Actueel6 maanden geleden
André Hazes wordt nog keer vader: ‘Baby al onderweg’
-
Actueel6 maanden geleden
? Schokkend nieuws: Zo lang heeft de ernstig zieke Martijn Krabbé nog te leven ??️
-
Actueel5 maanden geleden
? Nieuwe onthullingen in de zaak Marco Borsato: dit geloof je niet!
-
Actueel4 weken geleden
Freek Rikkerink doorbreekt de stilte: “Ik blijf vechten en genieten van elk moment”