Koen van Heest is kaal – en iedereen heeft er ineens een mening over
Connect with us

Actueel

Koen van Heest is kaal – en iedereen heeft er ineens een mening over

Avatar foto

Published

op

Het is een druilerige dinsdag. Buiten regent het zachtjes door, en je denkt dat het een normale scrollsessie door je tijdlijn wordt. Tot daar ineens een glanzend hoofd opduikt. Koen van Heest. Kaal.

Koen, bekend van de populaire YouTube-groep De Bankzitters, en tegenwoordig ook als ‘de vriend van zangeres Roxy Dekker’ (die opvallend meer haar heeft dan hij op dit moment), heeft zichzelf kaalgeschoren. Niet een beetje kort, nee: volledig kaal. De tondeuse is er rigoureus doorheen gegaan.

En alsof dat op zichzelf nog niet opvallend genoeg is, gooit Koen er ook een cryptische caption bij:
“Wil jij kaal?”
Alsof kaal gaan ineens een soort spirituele reis is. Alsof dit niet gewoon een poging is om viral te gaan op een saaie dinsdagmiddag.

Bankzitter Koen en Roxy Dekker tonen 'droomhuis' van 1,9 miljoen euro met opvallende wc's: 'Ik lijk wat ondankbaar' | Show | AD.nl

Wat is hier aan de hand?

Koen deelt al jaren zijn leven met een miljoenenpubliek. Met De Bankzitters maakt hij video’s over voetbal, vriendschap en van alles daartussen. Hij staat bekend om zijn droge humor, zijn creativiteit, en zijn vermogen om zelfspot en entertainment perfect te combineren.

Maar dit? Dit is iets nieuws.

Ineens staat daar niet de vertrouwde Koen-met-haar, maar een glanzende schedel met een knipoog naar de camera. En natuurlijk is het internet meteen wakker. De reacties variëren van “dit is geniaal” tot “gaat het wel goed met hem?” – wat eigenlijk precies de bedoeling lijkt.

Roxy Dekker staat stil bij mijlpaal in relatie met Koen van Heest: '365 dagen'

Waarom doet iemand dit?

De echte vraag is natuurlijk: waarom zou iemand zichzelf kaal scheren, midden in het contentseizoen?

Er zijn een paar mogelijke verklaringen:

  1. Een grap die uit de hand is gelopen. Misschien begon het als een weddenschap, of een geintje binnen de vriendengroep. De Bankzitters staan niet bepaald bekend om hun conventionele keuzes.

  2. Een marketingtruc. Je hoeft geen socialmediastrateeg te zijn om te snappen dat een drastische make-over altijd scoort. Zeker als je het goed verpakt.

  3. Een persoonlijke reset. Soms is kaal gaan een manier om een hoofdstuk af te sluiten en met iets nieuws te beginnen. Al dan niet met een knipoog.

Welke reden het ook is – het werkt. Want iedereen heeft het erover.

Koen (Bankzitters) reageert: is hij samen met Roxy Dekker? | Shownieuws

De caption: “Wil jij kaal?”

Laten we het daar even over hebben.
De woorden “Wil jij kaal?” hangen ergens tussen ironie en inspiratie. Ze klinken als een TikTok-motivatietekst, maar ook een beetje als een dreigement. Het voelt bijna alsof Koen zichzelf heeft uitgeroepen tot de goeroe van de kaalheid. Alsof dit niet alleen over hem gaat, maar ook over jou.

“Durf jij het ook? Wil jij kaal?”
Het is tegelijk belachelijk en briljant.

Koen van Heest | Bankzitters Wiki | Fandom

De kracht van ironie

Wat Koen hier slim doet, is spelen met de dunne grens tussen oprechte zelfexpressie en pure entertainment. Hij weet dat mensen gaan kijken. Hij weet dat mensen gaan praten. En bovenal weet hij dat hij met dit stuntje precies in het hart van de online cultuur grijpt: alles moet snel, visueel, deelbaar, en het liefst met een vleugje absurdisme.

Toch zit er, hoe gek het ook klinkt, ook iets kwetsbaars in. Je haar afscheren is letterlijk jezelf blootgeven. Je kunt je niet meer verschuilen achter een bepaalde stijl of look. Alles ligt open. En dat heeft iets stoers. Of Koen dat nu bewust zo bedoeld heeft of niet.

Gaan Roxy Dekker en Koen van Heest in dit door Piet Boon ontworpen design appartement wonen? Zie foto's - Bekende Buren

De reacties? Een feest op zich

Op social media stromen de reacties binnen. Er zijn grappenmakers, fans die het “best sexy” vinden, mensen die het totaal niet snappen, en natuurlijk de nodige meme-makers. Eén ding is duidelijk: Koens nieuwe look laat niemand koud.

Zelf blijft hij er kalm onder. Zoals altijd. Met zijn typische, licht onverschillige humor lijkt hij vooral te zeggen: “Waarom ook niet?”

Wie is Koen van Heest? (Leeftijd, Vriendin, Vermogen) - EYEspired

En wat zegt dit over ons?

Het feit dat we massaal reageren op een kale influencer zegt eigenlijk best veel. We leven in een tijd waarin uiterlijk, zelfbeeld en online zichtbaarheid continu onder een vergrootglas liggen. Een simpele haarstijlverandering – zeker een radicale – wordt direct een moment van collectieve reflectie.

Is dat overdreven? Misschien.
Is het grappig? Absoluut.
Is het ergens ook een beetje inspirerend? Gek genoeg wel.

Wie is Koen van Heest? (Leeftijd, Vriendin, Vermogen) - EYEspired

Tot slot

Koen van Heest is kaal. En of dat nu een grap is, een performance, een persoonlijke keuze of een perfecte combinatie van alles: het werkt. We kijken, we praten, we lachen. En misschien, heel misschien, denken we zelfs even na over onszelf.

Wil jij kaal?
Waarschijnlijk niet.
Maar je hebt er in elk geval even over nagedacht.

Actueel

RTL Tonight van de buis gehaald: waarom de talkshow niet wist te overtuigen

Avatar foto

Published

op

De nieuwe talkshow RTL Tonight werd enkele weken geleden met veel enthousiasme aangekondigd als hét nieuwe gezicht van de late avond bij RTL 4. Het programma moest de losse talkshows van Beau van Erven Dorens, Humberto Tan en Renze Klamer samenbrengen in één herkenbare formule. Toch bleek de start een stuk moeilijker dan verwacht. De kijkcijfers daalden snel en de zender besloot in te grijpen. Wat ging er mis, welke lessen zijn te leren, en wat betekent dit voor de toekomst van de late avondtelevisie?


Een veelbelovende start met hoge verwachtingen

Toen RTL Tonight werd aangekondigd, waren de verwachtingen hooggespannen. De zender zette in op een vernieuwde en frisse formule die meer consistentie moest bieden aan de late avond. Met vaste gasten zoals rechtbankverslaggever Saskia Belleman en entertainmentdeskundige Albert Verlinde wilde RTL een sterk en herkenbaar team neerzetten.

De eerste uitzending trok bijna 900.000 kijkers, een solide start waarmee het programma zich direct in de kijkcijferlijsten wist te plaatsen. Voor de makers en de zender leek dit het begin van een veelbelovend hoofdstuk in de late avondprogrammering.

https://x.com/VictorVlam/status/1962769629907947752?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1962769629907947752%7Ctwgr%5E761da4654d334c58a05029c1b160b076a1decc54%7Ctwcon%5Es1_c10&ref_url=https%3A%2F%2Fdagelijkseverhalen.nl%2F2025%2F09%2Fdrama-voor-rtl-tonight-programma-van-de-buis-gehaald%2F


Snelle daling in kijkcijfers

Het succes van de eerste aflevering bleek echter niet houdbaar. Waar de eerste uitzending nog hoop gaf, zakten de kijkcijfers bij de tweede aflevering al terug naar iets meer dan 400.000 kijkers. Bij de derde uitzending keek nog slechts 369.000 mensen mee.

Volgens kijkcijferdeskundige Tina Nijkamp was dit een duidelijk signaal. Zij omschreef de situatie als “zorgwekkend” en wees erop dat een programma dat met zoveel publiciteit wordt gelanceerd juist zou moeten groeien in kijkers, in plaats van halveren binnen enkele dagen.


Kijkers haken vroegtijdig af

Niet alleen het totaal aantal kijkers leverde zorgen op, ook de zogeheten minutenanalyse gaf reden tot bezorgdheid. Uit deze data bleek dat veel kijkers de uitzending niet afmaakten.

De talkshow begon gemiddeld met zo’n 471.000 kijkers, maar halverwege de uitzending viel dit terug naar ongeveer 223.000. Dit betekende dat bijna de helft van de kijkers tijdens de uitzending afhaakte. Voor een programma dat de huiskamer wil veroveren, is dat een lastig signaal.


Concurrentie op de late avond

Een van de grote uitdagingen voor RTL Tonight lag bij de stevige concurrentie. De talkshow moest het opnemen tegen programma’s zoals Vandaag Inside, dat al jarenlang een trouwe en vaste groep kijkers kent.

Daarnaast spelen streamingdiensten een steeds grotere rol. Veel kijkers kiezen er tegenwoordig voor om op datzelfde tijdstip series of films te streamen, in plaats van naar live televisie te kijken. Dit vraagt om een programma dat niet alleen onderscheidend is, maar ook sterk genoeg om kijkers vast te houden.


Vergelijking met eerdere RTL-talkshows

Voorheen wisselden Beau, Humberto en Renze elkaar af in de late avond. Hun programma’s wisten niet altijd spectaculaire cijfers te halen, maar scoorden doorgaans beter dan de aantallen die RTL Tonight nu neerzette.

Juist omdat RTL Tonight was bedoeld om meer stabiliteit en herkenning te brengen, voelden de lage cijfers extra teleurstellend. Voor RTL lag er daardoor direct veel druk op het nieuwe format.


Kritiek én hoopvolle geluiden

Op sociale media werd al snel gespeculeerd over een vroegtijdige stopzetting van het programma. Toch waren er ook mediadeskundigen die verwachtten dat RTL niet direct de stekker eruit zou trekken. Politiek commentator Victor Vlam noemde RTL Tonight een “prestigeproject” van de zender en dacht dat er vooral gesleuteld zou worden aan de formule, in plaats van dat het programma volledig zou verdwijnen.

Hij wees daarbij naar eerdere voorbeelden, zoals het programma Bar Laat, dat ondanks matige kijkcijfers toch een heel seizoen op televisie bleef. Volgens hem zou het aanpassen van toon en onderwerpkeuze nog een kans bieden om het publiek beter aan te spreken.


Waar ging het mis?

Verschillende factoren lijken te hebben bijgedragen aan de moeilijke start van RTL Tonight:

  • Te hoge verwachtingen: Door de grote aankondiging en sterke namen verwachtten veel kijkers meteen iets vernieuwends en unieks. Toen dit niet direct duidelijk werd, haakten velen af.

  • Concurrentie en timing: Het tijdslot bracht stevige concurrentie met zich mee. Vandaag Inside en populaire streamingdiensten trokken tegelijkertijd veel publiek.

  • Kijkersbinding: Het programma wist kijkers niet vast te houden tot het einde van de uitzending, waardoor de cijfers snel kelderden.

  • Formule en toon: Mogelijk sloot de gekozen aanpak niet genoeg aan bij de wensen van het brede publiek.


Wat kan RTL hiervan leren?

Voor RTL is de ervaring met Tonight een les in hoe lastig het is om een nieuw programma op de late avond te laten slagen. Succes vraagt niet alleen om bekende namen en publiciteit, maar ook om een duidelijke formule die kijkers weet te raken en vasthouden.

Door te experimenteren met onderwerpen, presentatie en dynamiek tussen de gasten kan een talkshow zich ontwikkelen. Toch is duidelijk dat dit proces tijd kost en vaak meerdere aanpassingen vraagt voordat de juiste toon wordt gevonden.


Toekomst van de late avond bij RTL

Hoewel RTL Tonight inmiddels van de buis is gehaald, betekent dit niet dat de zender de ambitie opgeeft om de late avond te domineren. Waarschijnlijk zal er de komende periode worden gewerkt aan nieuwe formats die beter aansluiten bij de wensen van de kijker.

Ook zou het kunnen dat RTL teruggrijpt naar vertrouwde gezichten of juist kiest voor een combinatie van live entertainment en actualiteit, waarmee eerder goede resultaten zijn behaald. Wat de zender ook kiest, het is duidelijk dat de strijd om de late avond voorlopig onverminderd doorgaat.


Conclusie: een moeilijke start, maar waardevolle inzichten

Het verhaal van RTL Tonight laat zien hoe uitdagend de televisiemarkt anno 2025 is. Waar een veelbelovende start nog hoop gaf, zorgden de dalende kijkcijfers en het afhaken van kijkers uiteindelijk voor een vroegtijdig einde.

Toch biedt de ervaring waardevolle inzichten voor de zender. Door scherp te analyseren wat wel en niet aanslaat, kan RTL werken aan nieuwe formules die beter aansluiten bij het veranderende kijkgedrag. Of dit leidt tot een nieuwe succesvolle talkshow op de late avond, zal de komende jaren moeten blijken.

Verder lezen

Trending

  • Actueel8 maanden geleden

    Hardnekkige gerucht blijkt tóch waar: ‘Dit heeft Marco Borsato allemaal met Maan gedaan!’

  • Actueel8 maanden geleden

    André Hazes deelt per ongeluk beelden van vrij partijtje met Monique Westenberg

  • Actueel8 maanden geleden

    Geheime boodschap van André Hazes sr. gelekt: ‘Als mijn zoon straks geen Hazes mag heten…’

  • Actueel8 maanden geleden

    Broer Frans Bauer sloopt Mariska: ”Daarom blijft ze bij hem”

  • Actueel8 maanden geleden

    André Hazes wordt nog keer vader: ‘Baby al onderweg’

  • Actueel1 maand geleden

    Zoon van Guusje Nederhorst (22) treedt uit de schaduw van zijn beroemde moeder

  • Actueel9 maanden geleden

    ? Schokkend nieuws: Zo lang heeft de ernstig zieke Martijn Krabbé nog te leven ??️

  • Actueel8 maanden geleden

    ? Nieuwe onthullingen in de zaak Marco Borsato: dit geloof je niet!