Connect with us

Actueel

Felle tv-ruzie tussen Angela de Jong en Ruben Nicolai over ‘Kopen Zonder Kijken’

Avatar foto

Published

op

De spanning liep hoog op in een recente uitzending van het programma Renze, waar tv-recensente Angela de Jong en presentator Ruben Nicolai met elkaar in aanvaring kwamen. De aanleiding? Een vlijmscherpe column van De Jong in het AD, waarin ze harde kritiek uitte op het populaire programma Kopen Zonder Kijken. De discussie barstte los op nationale televisie en liet kijkers verdeeld achter.


De aanleiding: een ‘zielig trucje’ met een jong gezin

De storm ontstond nadat Angela de Jong in haar column schreef over een recente aflevering van Kopen Zonder Kijken. In die aflevering werd een jong gezin eerst verteld dat er geen woning voor hen was gevonden. De teleurstelling was groot, maar even later volgde alsnog een verrassing: er wás wel degelijk een huis geregeld. De emotionele rollercoaster leverde veel kijkcijfers op, maar volgens De Jong ging het te ver.

Zij noemde het fragment een vorm van ‘zielig tv maken’ en vond dat het programma hiermee over de schreef ging. In haar column schreef ze dat dit soort trucs onder Martijn Krabbé — de oorspronkelijke presentator — nooit zouden zijn voorgekomen. Die uitspraak raakte een gevoelige snaar.

Angela de Jong


Ruben Nicolai slaat terug: “Je gaat te ver”

Ruben Nicolai, die tegenwoordig het programma mede presenteert, kon de kritiek niet zomaar laten passeren. Tijdens zijn verschijning in Renze reageerde hij fel op De Jongs opmerkingen. Hij noemde haar uitlatingen respectloos tegenover het team dat het programma maakt en tegenover Martijn Krabbé, die volgens Nicolai nog steeds actief betrokken is bij de productie.

“Je doet alsof we de emoties van mensen misbruiken voor entertainment,” zei Nicolai zichtbaar geëmotioneerd. “Maar wij werken met liefde en zorg aan dit programma. De mensen staan centraal, niet de kijkcijfers.”

Volgens Nicolai was het moment oprecht bedoeld om het gezin extra te verrassen en niet als ‘manipulatief trucje’. Hij vond het kwalijk dat De Jong het team in een kwaad daglicht zette met haar scherpe bewoordingen.


Angela blijft bij haar standpunt

Angela de Jong bleef tijdens de uitzending kalm, maar hield vast aan haar mening. Ze benadrukte dat haar kritiek ging over de manier waarop emoties op televisie worden gebruikt, en niet over de inzet van de mensen achter de schermen. “Ik weet dat jullie met hart voor de zaak werken,” gaf ze toe. “Maar dat betekent niet dat je nooit kritisch mag zijn.”

Ze vond vooral de ‘toneelmatige opbouw’ van het fragment kwalijk: “Eerst drama, dan blijdschap. Dat is televisie maken met het draaiboek in de hand, niet vanuit oprechte betrokkenheid.” Volgens De Jong moet reality-tv eerlijk en transparant zijn, en mag je als maker niet bewust inspelen op kwetsbare momenten voor effectbejag.


Verdeelde reacties onder kijkers

Op sociale media explodeerde de discussie vrijwel direct na de uitzending. Op platformen als X (voorheen Twitter) en Instagram deelden duizenden kijkers hun mening over het conflict. En zoals vaker met dit soort tv-momenten, was Nederland verdeeld.

Een deel van het publiek schaarde zich achter De Jong en vond haar kritiek terecht. “Ze legt de vinger op de zere plek. Emotie mag, maar geen toneel,” schreef een kijker. Anderen vonden juist dat Nicolai terecht zijn collega’s verdedigde en dat De Jong te ver ging. “Ze heeft geen idee hoeveel werk er achter zo’n programma zit,” aldus een reactie.


Breder debat over reality-tv

De confrontatie tussen De Jong en Nicolai is meer dan een onderlinge ruzie — het legt een breder maatschappelijk debat bloot. Hoe ver mag je gaan in het zoeken naar emotie op televisie? En waar ligt de grens tussen oprechte betrokkenheid en emotionele manipulatie?

Het succes van programma’s als Kopen Zonder Kijken is juist deels te danken aan de menselijke verhalen en de emoties van de deelnemers. Maar critici, waaronder De Jong, waarschuwen dat er steeds vaker gestuurd wordt op ‘het perfecte moment’ in plaats van dat het echte leven centraal staat.


Geen spijt, maar wel respect

Aan het einde van het gesprek in Renze leek er enige ontspanning te ontstaan. Ruben Nicolai en Angela de Jong bleven het oneens, maar toonden wel wederzijds respect. “We hoeven het niet met elkaar eens te zijn,” zei Nicolai, “maar laten we elkaars intenties niet in twijfel trekken.”

De Jong beaamde dat en gaf aan dat haar bedoeling niet was om iemand persoonlijk aan te vallen, maar om kritisch te blijven op wat er op de buis verschijnt. “Als recensent is dat mijn taak. En als presentator is het jouw taak om jouw kant te laten zien. Dat mag botsen, zolang we blijven luisteren.”


Conclusie

De tv-ruzie tussen Angela de Jong en Ruben Nicolai liet zien hoe gevoelig het thema van reality-tv en emotie ligt. De discussie, ontstaan uit een kritische column, groeide uit tot een landelijke discussie over wat eerlijk en integer televisie maken is. Of je nu aan de kant van De Jong of Nicolai staat, één ding is duidelijk: televisie raakt — en roept reacties op. En dat is misschien wel precies waar goede televisie om draait.

Actueel

Emily (31) deelt haar visie op het hiernamaals

Avatar foto

Published

op

De Amerikaanse Emily (31) zegt dat ze kan communiceren met zielen en deelt haar inzichten over het hiernamaals. Volgens haar is de overgang liefdevol en helend.


Een eeuwenoude vraag

De vraag wat er na het leven gebeurt, houdt mensen al eeuwen bezig. Religies, filosofieën en spirituele stromingen proberen antwoorden te geven. De Amerikaanse Emily (31), die zichzelf ziet als spiritueel medium, zegt dat ze kan communiceren met zielen die het aardse bestaan hebben verlaten. Haar verhaal wekt nieuwsgierigheid, biedt troost aan sommigen en roept scepsis op bij anderen.


De overgang volgens Emily

Volgens Emily is het sterven geen plots einde, maar een proces van liefde en heling. Ze beschrijft dat zielen na het overlijden een periode van een tot twee weken doorgaan, begeleid door dierbaren die hen zijn voorgegaan.

Ze vergelijkt dit met een soort “spiritueel spa-dagje”, waarin de ziel rust vindt en de kans krijgt om trauma’s en pijn los te laten. Deze fase is volgens haar niet beangstigend, maar juist kalm en liefdevol.


Verschillende paden voor de ziel

Na deze eerste periode, zegt Emily, kiezen zielen hun eigen pad. Sommige blijven dicht bij hun dierbaren en bieden steun tijdens moeilijke momenten. Anderen gaan door naar een volgend leven of versmelten met wat zij een hoger bewustzijn noemt. Voor veel zielen voelt dat volgens haar als “thuiskomen”.


Ontdekking van haar gave

Emily vertelt dat ze al op jonge leeftijd bijzondere ervaringen had. Als kind voelde ze de aanwezigheid van overledenen, vooral in de natuur. Op achtjarige leeftijd besefte ze dat haar waarnemingen niet gebruikelijk waren. Hoewel haar omgeving het moeilijk begreep, leerde ze vertrouwen op haar intuïtie.


Geesten als helpers

Volgens Emily zijn geesten geen reden om bang te zijn. Ze beschouwt hen juist als gidsen en helpers die mensen willen bijstaan. Hun aanwezigheid kan zich uiten als een gevoel, een stem of een onverwacht teken. Ze vergelijkt het met een “onzichtbaar team” dat achter de schermen werkt om mensen richting te geven.


Troost voor nabestaanden

Voor veel mensen die rouwen, is haar boodschap een bron van hoop. Het idee dat zielen dichtbij blijven of liefdevol verdergaan, kan helpen bij het verwerken van verlies. Emily benadrukt dat iedereen op zijn eigen manier contact kan ervaren, bijvoorbeeld via dromen of symbolische gebeurtenissen.

Hoewel er sceptici zijn, krijgt Emily ook steun van mensen die zich herkennen in haar ervaringen. Sommigen zeggen dat haar beschrijvingen hen minder bang maken voor de dood.


De betekenis van haar werk

Emily ziet haar werk als een roeping. In consulten geeft ze volgens eigen zeggen boodschappen door van overleden dierbaren. Voor haar cliënten zijn deze sessies vaak emotioneel en helend. Het moment dat iemand voelt dat een geliefde “nog steeds aanwezig is”, noemt ze het meest waardevol in haar werk.


Een universeel mysterie

Of men gelooft in mediums of niet, verhalen zoals dat van Emily raken aan een universele vraag: is er leven na de dood? Haar visie benadrukt dat het hiernamaals geen angstige plek zou zijn, maar een domein van liefde, groei en verbondenheid.

Voor haar volgers biedt dit een troostrijk perspectief; voor sceptici blijft het voer voor discussie. Hoe dan ook nodigt het verhaal uit om na te denken over de manier waarop we omgaan met het leven én met het einde daarvan.


Conclusie

Emily’s beschrijving van het hiernamaals is hoopvol en helend. Ze benadrukt dat niemand ooit echt alleen is — niet tijdens het leven, en volgens haar ook niet daarna. Haar verhaal geeft troost aan velen en draagt bij aan het eeuwenoude gesprek over wat er mogelijk volgt na ons aardse bestaan.


Verder lezen

Trending

  • Actueel8 maanden geleden

    Hardnekkige gerucht blijkt tóch waar: ‘Dit heeft Marco Borsato allemaal met Maan gedaan!’

  • Actueel8 maanden geleden

    André Hazes deelt per ongeluk beelden van vrij partijtje met Monique Westenberg

  • Actueel9 maanden geleden

    Geheime boodschap van André Hazes sr. gelekt: ‘Als mijn zoon straks geen Hazes mag heten…’

  • Actueel8 maanden geleden

    Broer Frans Bauer sloopt Mariska: ”Daarom blijft ze bij hem”

  • Actueel9 maanden geleden

    André Hazes wordt nog keer vader: ‘Baby al onderweg’

  • Actueel1 maand geleden

    Zoon van Guusje Nederhorst (22) treedt uit de schaduw van zijn beroemde moeder

  • Actueel9 maanden geleden

    ? Schokkend nieuws: Zo lang heeft de ernstig zieke Martijn Krabbé nog te leven ??️

  • Actueel8 maanden geleden

    ? Nieuwe onthullingen in de zaak Marco Borsato: dit geloof je niet!