Actueel
Consumentenbond eist meer transparantie over terugleverkosten zonnestroom

Consumentenbond pleit voor transparantere kosten bij teruglevering van zonnestroom
De Consumentenbond heeft opgeroepen tot meer transparantie in de kosten die energieleveranciers in rekening brengen voor de teruglevering van zonnestroom. Sinds juli 2024 zijn deze kosten bij vaste jaarcontracten gemiddeld met 38% gestegen, met aanzienlijke verschillen tussen leveranciers. Zo betaalt een huishouden met twaalf zonnepanelen bij sommige leveranciers veel hogere kosten dan bij anderen.
Onduidelijkheid in berekeningen
Deze variatie wordt verder bemoeilijkt door de verschillende rekenmethoden die leveranciers hanteren. Sommige rekenen een vast bedrag per maand, anderen hanteren schalen of een tarief per kWh. Deze diversiteit maakt het voor consumenten vrijwel onmogelijk om aanbieders effectief te vergelijken.
Gebrek aan transparantie
De Consumentenbond benadrukt dat leveranciers alleen kosten mogen doorberekenen die daadwerkelijk gemaakt zijn. Echter, door het gebrek aan transparantie is het moeilijk te beoordelen of deze kosten redelijk zijn. De toezichthouder ziet toe op de redelijkheid van de terugleverkosten, maar de uiteenlopende rekenmethoden maken dit proces complex en tijdrovend.
Oproep tot uniforme rekenmethode
Om deze uitdagingen aan te pakken, pleit de Consumentenbond voor een uniforme rekenmethode voor alle energieleveranciers. Dit zou niet alleen de transparantie vergroten, maar ook de taak van de toezichthouder vereenvoudigen bij het toetsen van de redelijkheid van de terugleverkosten. Er wordt gepleit voor frequenter onderzoek, gezien de snelle stijging van de kosten.
Grote verschillen in terugleververgoeding
Naast de terugleverkosten variëren ook de vergoedingen voor teruggeleverde stroom aanzienlijk tussen leveranciers. Terwijl sommige aanbieders een relatief hoge vergoeding bieden, betalen anderen een veel lager bedrag per kWh. Deze discrepanties onderstrepen de noodzaak voor consumenten om grondig onderzoek te doen bij het kiezen van een energieleverancier.
Gevolgen voor consumenten
Het gebrek aan uniformiteit en transparantie bemoeilijkt niet alleen de vergelijking van aanbieders, maar kan ook leiden tot wantrouwen bij consumenten. De Consumentenbond biedt hulpmiddelen om consumenten te ondersteunen bij het maken van een geïnformeerde keuze, maar benadrukt dat regelgeving nodig is om eerlijke en duidelijke kostenstructuren af te dwingen.
Belang van goed geïnformeerde keuzes
In afwachting van wettelijke maatregelen die een uniforme rekenmethode verplichten, is het voor consumenten essentieel om zich bewust te zijn van de mogelijke kosten en vergoedingen bij verschillende leveranciers. Het blijft belangrijk om contractvoorwaarden zorgvuldig te lezen en, indien nodig, advies in te winnen om onverwachte kosten te voorkomen.

Actueel
Politie onderzoekt online materiaal na incident bij kerk in Minneapolis
-
Actueel8 maanden geleden
Hardnekkige gerucht blijkt tóch waar: ‘Dit heeft Marco Borsato allemaal met Maan gedaan!’
-
Actueel8 maanden geleden
André Hazes deelt per ongeluk beelden van vrij partijtje met Monique Westenberg
-
Actueel8 maanden geleden
Geheime boodschap van André Hazes sr. gelekt: ‘Als mijn zoon straks geen Hazes mag heten…’
-
Actueel8 maanden geleden
Broer Frans Bauer sloopt Mariska: ”Daarom blijft ze bij hem”
-
Actueel8 maanden geleden
André Hazes wordt nog keer vader: ‘Baby al onderweg’
-
Actueel4 weken geleden
Zoon van Guusje Nederhorst (22) treedt uit de schaduw van zijn beroemde moeder
-
Actueel8 maanden geleden
? Schokkend nieuws: Zo lang heeft de ernstig zieke Martijn Krabbé nog te leven ??️
-
Actueel7 maanden geleden
? Nieuwe onthullingen in de zaak Marco Borsato: dit geloof je niet!